6 feb

2017

Een leven lang leren?

Categorieën: Nieuwsberichten

Een leven lang leren?

Een leven lang leren?

Op donderdag 2 februari vonden er maar liefst 6 speciale aandeelhouders vergaderingen plaats in het auditorium van het Wolfert Lyceum te Bergschenhoek.

Dit in het kader van een speciaal project vanuit Jong Ondernemen waarbij diverse 5 Havo en 6 VWO leerlingen, als onderdeel van hun examen programma, hun eigen bedrijf hebben opgezet compleet met externe aandeelhouders, ondernemingsplannen, directeuren en concrete bedrijfsresultaten.

In totaal 6 ondernemingen hebben zich gepresenteerd aan hun aandeelhouders voor wat betreft de gemaakte plannen, de gerealiseerde resultaten en hun verwachtingen naar de toekomst. Naast een cijfer vanuit de school meetellend voor hun examen resultaat was er ook een vakjury om de ondernemingsplannen, (persoonlijke) presentaties en resultaten te beoordelen en de ondernemers in spe van lovende woorden, opbouwende kritiek en tips te voorzien.

Mede als onderdeel van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid vindt de Bergschenhoek Groep de interactie tussen onderwijs en bedrijfsleven heel belangrijk en draagt dit initiatief een warm hart toe. Namens de Bergschenhoek Groep mocht ik plaatsnemen in de deze jury tezamen met Dhr. R. Ketelaar (directeur Instituut Financieel Management Hogeschool Rotterdam), Dhr. G. van der Star (docent Instituut Financieel Management Hogeschool Rotterdam), Mevr. H. Koning (regiomanager Jong Ondernemen) en Mevr. C. de Koning (HR adviseur, lid Ouderraad).

Zes uiteenlopende bedrijven van: Custom made armbandjes, speciale Caps, een game voor mobiele telefoons, tassen gemaakt van waterzakjes uit Ghana, duurzame kleding en speciale Smoothies.

Met veel enthousiasme en overgave hebben de leerlingen hun plannen en resultaten gepresenteerd. Ook de vragen van de jury werden met passie en overgave beantwoord. Een geweldige dag waarbij het enthousiasme, de gedrevenheid en het onbevangen karakter waarmee deze leerlingen hun project zijn aangegaan ook voor mij een belangrijk leermoment heeft opgeleverd.

Echte ondernemers (in de dop) laten zich niet afschrikken door moeilijk te betreden markten, concurrenten, lage prijzen of lastige distributie kanalen. Echte ondernemers geloven in zichzelf, in hun product, maken plannen, gaan ervoor en waar nodig sturen ze bij.

Bert Hovius, Manager Vespi B.V. namens de Bergschenhoek Groep